کوچینگ یا روانشناسی,کوچینگ چیست,مفهوم کوچینگ

روانشناسی و کوچینگ کسب و کار

 

امروزه مفهوم مربی (کوچ) و مربیگری (کوچینگ) در سطح دنیا به شکل فزاینده ای رو به رشد بوده و هر روز به علاقمندان و طرفداران آن افزود می شود اما نظریه های علمی زیربنایی آن بطور کامل شکل نگرفته است. کوچینگ یا مربیگری شباهت ها و تفاوت هایی با روانشناسی دارد و فرآیندی است که هدف آن رشد آگاهی و مسئولیت پذیری برای شکوفا کردن استعدادها و به حداکثر رساندن عملکرد بوده و به جای گذشته یا آینده دور، به “اینجا و اکنون” می پردازد. به عنوان مثال برای افزایش بهره وری و بهیود عملکرد، دانش و تجربه اهمیت ویژه ای دارند اما هیچکدام به اندازه طرز فکر و ساختار ذهنی که اساس مربیگری عملکرد است و مربی عملکرد این حوزه را مدنظر قرار می دهد، مهم نیستند.

 

پس از درک صحیح از تعریف مربیگری و یافتن ریشه های مشترک آن با روانشناسی، اهمیت داشتن پایه قوی در روانشناسی رفتار، شناخت و احساسات برجسته تر شده و افرادی با سابقه روانشناسی توانایی مربیگری بهتری نسبت به دیگر افراد دارند چراکه بهتر می توانند مراجعین خود را شناخته و عملکرد آنها را بهبود بخشند. همانطور که در بالا اشاره شد ، کوچینگ شامل استفاده از فرایندها ، رویکردها و مداخلات روانشناختی برای رساندن مشتری از خط شروع به خط پایان است. اما این اصول از کدام قسمت روانشناسی نشأت می گیرد؟ مربیگری در عمل چگونه است؟ آیا مربیگری زیر شاخه ای از روانشناسی است؟

 

برای پاسخگویی به سوالات بالا از این جمله معروف بین علاقمندان این حوزه استفاده می شود که ” هرکسی می تواند خود را کوچ بنامد اما هرکسی نمی تواند خود را روانشناس بنامد” اما با اینحال وجه اشتراک بسیاری بین کوچینگ و روانشناسی وجود دارد و به همین خاطر بسیاری از روانشناسان به دلایل مختلف از روانشناسی به مربیگری روی می آورند که در ادامه به چند مورد از این شباهت ها اشاره می نماییم:

 

اولین وجه شباهت روانشناسی و کوچینگ ارائه درمان و ارائه مشاوره بر اساس روابط محرمانه بین مراجع و روانشناس و مربی می باشد. مراجعین به امید تغییرات در شرایط روحی و زندگی خود به روانشناس و کوچ مراجعه می نمایند.

 

دومین شباهت، استفاده هر دو رشته از تکنیک های مشابه شامل مصاحبه، گوش دادن فعال و پرسش استفاده می کنند. روانشناس و مشاور می بایست درک عمیقی از شرایط مراجع خود کسب کنند و تمرکز خود را روی تحقق اهداف مراجع معطوف نمایند.

 

در عین شباهت های بسیار تفاوت هایی نیز وجود دارد که مهمترین آن تمرکز در کار روانشناس و کوچ است. تمرکز اصلی روانشناس بر سلامت فردی مراجع و یک مسئله بالینی قابل تشخیص مانند افسردگی و اضطراب می باشد که در عملکرد و زندگی مراجع اختلال ایجاد کرده است. هدف روانشناس کمک به درمان مراجع بوده و فرایند درمان می تواند شامل استفاده از تکنیک های تخصصی و یا عمومی می باشد اما کوچ به حوزه درمان ورود پیدا کرده و بیشتر به عنوان مرشد و راهنما مسیر روشن را به مراجع خود نشان می دهد و وی را جهت کشف استعدادها و ورود به مسیر درست راهنمایی می نماید.

 

تفاوت دیگر بین مربیگری و روانشناسی این است که مربیان بر زمان حال تأکید بیشتری دارند. اگرچه آگاهی از گذشته و سابقه مراجع برای درک وی در هر دو رشته ضروری است، اما در مربیگری، گذشته را به طور مختصر مرور می کنیم. در مقابل، در روانشناسی، گذشته تا زمانی که درک و تحلیل نشود، درمان موفق نخواهد بود و ریشه های مشکلات خشکیده نمی شوند.

 

در این بین در سال ۲۰۱۸ مفهوم جدیدی تحت عنوان روانشناسی کوچینگ توسط Passmore، Stopforth و Lai ارائه شد که مطابق با آن روانشناسی کوچینگ مطالعه علمی رفتار ، شناخت و احساسات در خلال مربیگری است تا درک ما را تقویت کرده و به تبع آن مربیگری ما تقویت شود.

 

بر همین اساس و با توجه به نیاز گسترده صاحبان صنایع و کسب و کارها به روانشناس کسب و کار و کوچ مدیر عامل که دانش و تخصص کافی را در حوزه روانشناسی داشته باشد، برخی از مراکز آموزشی بین المللی پیشرو در سطح جهان برنامه هایی را برای برگزاری دوره های تخصصی که تلفیقی از روانشناسی و کوچینگ می باشد را طرح ریزی کرده اند. از جمله این مراکز می توان به مرکز روانشناسی ماهان با پشتوانه ربع قرن سابقه آموزشی در حوزه تحصیلات تکمیلی اشاره نمود که اولین دوره تخصصی روانشناسی و کوچینگ کسب و کار را جهت ورود روانشناسان به حوزه مشاوره به مدیران کسب و کارها و صنایع، ارائه نموده است.

 

دوره جامع روانشناسی و کوچینگ کسب و کار مختص افراد فارغ التحصیل در رشته های روانشناسی و مشاوره می‌باشد. چرا که در این دوره داشتن صلاحیت و دانش تخصصی در این حیطه حائز اهمیت است. تاکنون دوره ‌های روانشناسی مختلفی  با موضوعات گوناگون برگزار شده است اما موضوع  هیچ کدام تلفیق روانشناسی و کوچینگ کسب و کار با افق دید ایجاد نشاط سازمانی نبوده است. حضور فردی متخصص در حوزه های مدیریت، کوچینگ و روانشناسی با هدف کوچ مدیر عامل در جهت ایجاد فضای مثبت در محیط کار و افزایش راندمان کاری پرسنل اتفاق بزرگی است که توسط مرکز روانشناسی ماهان و در خلال دوره جامع روانشناسی و کوچینگ کسب و کار رقم زده خواهد شد.

 

از جمله مزایای شرکت در این دوره می توان به:

• برگزاری توسط برند قدرتمند ماهان با سابقه درخشان در حوزه آموزش بعنوان پشتوانه علمی و عملیاتی این دوره

• تجمیع مطالب کاربردی سه حوزه مدیریت، روانشناسی و کوچینگ به منظور ایجاد تحول در زندگی فردی و سازمانی افراد با شعار “حال خوب کسب و کار”

• اساتید به نام و مطرح سه حوزه مدیریت، روانشناسی و کوچینگ

• تطبیق سرفصل‌های آموزشی با مطالب روز جهان

• تنوع برگزاری دوره به دو صورت (آنلاین) در مباحث تئوری و (حضوری) در کارگاه های آموزشی کسب مهارت

• کسب توانایی حل مسئله

• ارائه مدرک معتبر مورد تایید وزارت علوم

• جذب دانش پذیران موفق و فعال در مرکز روانشناسی ماهان

• فرصتی مناسب برای حضور در حوزه‌ای کاملا جدید و اشباع نشده

 

اشاره نمود. علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت این مرکز به نشانی http://www.mahanpsy.com مراجعه نمایند.

برچسب ها :
بازی انفجار سایت بت اسپات